Visserij School

Alles over Opleidingen en Scholen

Social mediamanagement: intern of extern?

Nu veel mensen zich voordoen als een social media marketing expert, is het gebruikelijk dat ondernemers zich afvragen of ze hun beheer van sociale media moeten uitbesteden. De laatstgenoemden, die verloren gaan in de veelheid aan dagelijkse operationele activiteiten, verwaarlozen vaak hun digitale aanwezigheid. Bedenk eens hoeveel Facebook-pagina’s er worden gemaakt (als gratis) en vervolgens worden verlaten, waardoor ze in de vergetelheid raken. Social media marketing vereist creativiteit, vastberadenheid en vaardigheden die, eerlijk gezegd, niet voor iedereen weggelegd zijn.

Hoeveel tijd moet ik besteden aan het beheer van sociale media marketing?

De tijd is de belangrijkste reden waarom bedrijven afhankelijk zijn van externe activiteiten op hun sociale netwerken. Omgaan ermee gaat niet alleen over postplanning en gemeenschapsbeheer, maar ook over:

  • Luister naar discussies over het merk. Dit punt wordt vaak licht opgevat. Het controleren van de merkvermeldingen dient om oprechte feedback en objectieve informatie vast te leggen en om een beter begrip te hebben van hoe anderen omgaan met de producten of diensten. Dit is een goed social media marketing beheer van jouw merkreputatie. Echt nuttig. Dat gezegd hebbende, het is een ongelooflijk tijdrovende en arbeidsintensieve taak.
  • Houd conversies bij die worden gegenereerd door sociaal verkeer. Wist je dat het tegenwoordig vanaf Facebook ook mogelijk is om de conversies bij te houden die dankzij jouw site plaatsvinden? Een echte Digital Strategist kent deze trucs, weet de toename van sales en contacten vanuit dit kanaal te kwantificeren.
  • Voortdurend testen van nieuwe methoden om leads te genereren. Het zal vanzelfsprekend lijken, jouw doel is om interesse en omzet te genereren. Denk echter niet dat een paar posts en enkele tientallen gesponsorde euro ‘s genoeg zijn om rijk te worden op Facebook. Het is een kwestie van nuttig verkeer onderscheppen en het zowel trouw als duidelijk gemotiveerd maken om voor jou te kiezen.

Reageer snel op vragen. Als je een Facebook-pagina of een Instagram-kanaal hebt, weet je dat het goed is dat gebruikers je schrijven op Messenger of Direct om snel antwoord te krijgen. Ja, daarom houdt Facebook het gemiddelde responspercentage bij. En jij, die al maanden niet heeft gereageerd op je volgers, maakt een goede indruk?

Dit alles moet 24 uur per dag gebeuren, of bijna. We kunnen zeggen dat onvoorziene gebeurtenissen, klachten, kritiek, ja, ze kunnen je elk moment raken. Je hebt “slechts” een crisismanagementplan nodig om de schade te beperken.